Menu

Współpraca

Zaloguj się

Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta w naszym serwisie, zarejestruj się już teraz.
Zapomniałeś hasło? Kliknij tutaj.

Szlaki w Tatrach

Dolina Pięciu Stawów Polskich

Dolina Pięciu Stawów Polskich. Fot. www.naszkasprowy.plDystans: ok. 7 km
Przewyższenie: ok. 600 m
Czas: 2.30 pod górę, 2.15 w dół

Szlak: zielony: często do końca maja w górnych partiach warunki zimowe.
Punktem wyjścia jest Palenica Białczańska, a początek trasy stanowi droga do Morskiego Oka (szlak czerwony). Po ok. pół godzinie marszu, za mostem na potoku Roztoka i Wodogrzmotami Mickiewicza, odbijamy w prawo na zielony szlak. Jedna z najpiękniejszych dolin w Tatrach. Topograficznie stanowi górne piętro Doliny Roztoki wchodzącej w skład potężnej Doliny Białki. Mieści się w niej właściwie nie 5, ale 6 stawów (nazwa nie obejmuje maleńkiego Wolego Oka). Wielki Staw Polski ma 79 metrów głębokości, co stawia go na pierwszym miejscu wśród najgłębszych tatrzańskich stawów. Najdogodniejsze dojście - z Palenicy Białczańskiej czerwonym szlakiem do Wodogrzmotów Mickiewicza. Za mostem skręcamy w prawo i wchodzimy na szlak zielony wyprowadzający Doliną Roztoki na próg Doliny Pięciu Stawów Polskich. Wędrujemy lasem, przekraczając 2 razy Potok Roztoka. Na polanie Nowa Roztoka można zrobić postój. Gdy wykraczamy poza granicę lasu, z prawej strony możemy dostrzec kolejkę linową, którą wywozi się żywność do schroniska. Schronisko w Dolinie Pięciu Stawów jest bowiem jedynym w Tatrach Polskich, do którego nie jest w stanie dojechać samochód. Z prawej strony możemy podziwiać masyw Wołoszyna, a przed nami lekko po prawej pojawia się masyw Koziego Wierchu. Ostatni odcinek to strome podejście na próg doliny, z którego spada Siklawa - największy wodospad w Tatrach Polskich, o wysokości ok. 65 metrów. Za progiem teren wypłaszcza się. Przy mostku (to skrzyżowanie szlaków) skręcamy w lewo i miłą ścieżką wiodącą wzdłuż stawów: Wielkiego, Małego i Przedniego osiągamy schronisko - najwyżej położone w Tatrach Polskich (1671 m n.p.m.).

Uwaga: w maju na ostatnim odcinku panują zazwyczaj jeszcze zimowe warunki, dlatego wycieczki polecamy od czerwca.