Menu
- Artykuły
- Ludzie
- Szlaki
- Zobacz trasy narciarskie
- Profile
- Prywatyzacja PKL - opinie
- Olimpiada w Tatrach - opinie
- Konkursy
- Galeria zdjęć
- Filmy
- Pogoda
Współpraca
Zaloguj się
Aktualności
Kolej linowa na Kasprowy Wierch - trochę wspomnień
Dodano: Sobota, 14 lipiec 2012 / Ilość wyświetleń: 2815Marek Różycki jr.Pierwsze niezrealizowane projekty kolei w Tatrach pochodzą jeszcze sprzed I wojny światowej. Planowano wtedy wybudowanie trasy kolei zębatej na Świnicę, a po słowackiej stronie na Gerlach.
W Polsce po odzyskaniu niepodległości przez wiele lat nie myślano o zagospodarowaniu turystycznym czy sportowym Tatr, do czasu, gdy w roku 1929 zorganizowano w Zakopanem pierwsze mistrzostwa FIS. Wtedy to rozegrano nieoficjalny bieg zjazdowy, którego trasa biegła ze szczytu Kasprowego Wierchu przez Halę Goryczkową do Kuźnic. Był to wyraźny sygnał, że rejon ten nadaje się do zagospodarowania jako tereny narciarskie.
Przez następne lata główną przeszkodą w budowie kolejki był brak funduszy. W roku 1935 dzięki wsparciu ówczesnego wiceministra komunikacji inż. Andrzeja Bobkowskiego (prywatnie zięcia prezydenta Ignacego Mościckiego) powstaje państwowa spółka "Linkolkasprowy", której celem było zbudowanie kolei linowej na Kasprowy Wierch. Była to jedna z wielu inwestycji w Zakopanem związanych z organizacją mistrzostw FIS w roku 1939. Oprócz nich wybudowano jeszcze hotel na Kalatówkach, kolej na Gubałówkę, zmodernizowano zespół skoczni, sieć drogową i kanalizacyjną w Zakopanem. Budynki nowo projektowane stanowiły niespotykaną dotychczas w Polsce grupę o jednolitym charakterze i przeznaczeniu, głównie dla masowego sportu i turystyki.
Projekt techniczny kolejki wykonała firma "Bleichert" z Lipska wraz ze Stocznią Gdańską. Projekt budynków stacyjnych został zlecony Annie i Aleksandrowi Kodelskim z Warszawy, gdzie znajdowała się główna siedziba spółki. Rozpoczęcie robót budowlanych poprzedziła wielka batalia prasowa przeciwników i zwolenników budowy kolejki. Jej skutkiem było podanie się do dymisji całej Państwowej Rady Ochrony Przyrody, która nie mogła już w żaden sposób przeszkodzić w tej inwestycji, zagrażającej tatrzańskiej przyrodzie.
Roboty budowlane w terenie rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku. Pierwszy etap inwestycji obejmował budowę drogi z Kuźnic na Myślenickie Turnie i kolejkę roboczą z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch. Zanim wybudowano kolej roboczą materiały budowlane na szczyt przenosili tragarze.. Wozy konne dowoziły budulec na Halę Gąsienicową, skąd na ludzkich barkach były wnoszone na szczyt. W ostatnim okresie budowy wykorzystywano do transportu cztery koniki huculskie.
Więcej: www.zakopanedlaciebie.pl